سخن سرا

بر بال اندیشه پرواز کن...

سخن سرا

بر بال اندیشه پرواز کن...

سخن سرا

این جا محلی برای علاقه مندان به اجرا و سخنوری است؛ اگر خدا کمک کند هرچه که لازم دارید را اینجا خواهید یافت: آموزش، متن، صوت و...
آن چه که می خوانید حاصل 8 سال تجربه اندوزی و کار عملی در حوزه ی اجرای صحنه ای است... کم و کاست ها را به لطف خود ببخشایید... امیدوارم حاصل، بتواند برایتان مفید باشد...

دنبال کنندگان ۷ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۹، ۱۲:۲۵ - محد......
    عالی

چند نکته درباره طراحی دکور

سه شنبه, ۳ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۳۱ ب.ظ

جهت مشاهده این مطلب،کلیک کنید! 

دکور به منزله‌ی پیشانی یک برنامه است و اولین چیزی است که مخاطب با آن رو به رو خواهد شد. بنابراین اهمیت آن اگر از دیگر عناصر برنامه، همچون مجری یا سخنران یا... بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیست.

وجود دکور خوب می‌تواند باعث جذب مخاطب شود و برعکس، عدم توجه به فضاسازی و دکور نامناسب، از جذابیت برنامه خواهد کاست.

در مورد طراحی و اجرای دکور لازم است به چند نکته توجه کنید:

1. دکور را متناسب با موضوع و تم برنامه طراحی کنید. اگر برنامه‌ی شما یک جشن مذهبی است که به مناسبت میلاد یکی از اهل بیت (علیهما سلام) برگزار می‌شود، صرف چسباندن چند بادکنک و کاغذ رنگی به در و دیوار کفایت نمی‌کند. لازم است موضوع و تم برنامه در طراحی دکور نمود داشته باشد. در حقیقت دکور باید در خدمت محتوا باشد.

2. بهتر است یک سوژه و عنصر محوری پیدا کنید و سایر عناصر را حول آن سازماندهی کنید. مثلا در برنامه‌ای که موضوع آن دفاع مقدس است می‌توان یک سنگر کوچک را به عنوان عنصر محوری انتخاب کرد و سایر عناصر را در ارتباط با آن و هم جهت با آن طراحی و اضافه کرد. یا در برنامه‌ای که به مناسبت عزاداری ایام محرم برگزار گردیده انتخاب یک مشک به عنوان عنصر محوری می‌تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.

3. ابتدا عنصر محوری و کلیدی دکور خود را انتخاب و محل پیاده سازی آن را مشخص نمایید. سپس سعی کنید سایر عناصر مرتبط با آن را پیدا کنید و در همین بستر تعریف نمایید. 

4. ساختار دکور باید دو گونه پیوستگی با یکدیگر داشته باشند؛ اول: پیوستگی محتوایی، یعنی عناصر انتخاب شده به هم مرتبط باشند و دو چیز بی ارتباط یا کم ارتباط انتخاب نشوند. (البته این مورد بدیهی است و معمولا رعایت می‌شود) دوم: پیوستگی فیزیکی، یعنی فضای دکور برنامه نباید نامرتب و از هم گسسته باشد. لشکر شکست خورده نچینید! عناصرتان را در کنار هم و در ارتباط با هم جای گذاری کنید. حتی اگر لازم است دکور در چند نقطه اجرا شود، کار طراحی را به گونه ای انجام دهید که ارتباط نقاط با هم و ارتباط عناصر هر نقطه با هم مشخص باشد.

5. زیبایی در سادگی است. زیاد هم دنبال شلوغ کردن فضای دکور نباشید. شلوغی زیاد ذهن و چشم مخاطب را هم خسته می‌کند.

6. به اصول روانشناسی رنگ توجه داشته باشید. از رنگ‌هایی استفاده کنید که مکمل یکدیگر اند و با هم تناسب دارند. استفاده از رنگ‌هایی که چشم را اذیت می‌کنند یا دو رنگ که با یکدیگر تناسب ندارند از زیبایی برنامه شما می‌کاهد. برای مثال قرمز رنگی است که زود چشم را خسته می‌کند؛ بنابراین استفاده وسیع از آن باعث می‌شود مخاطب نتواند تا پایان با برنامه شما همراه شود و از آن لذت ببرد.

7. زمان کافی را برای طراحی و اجرای دکور در نظر بگیرید. شتابزدگی تنها موجب خرابی نتیجه نهایی می‌شود. چند اتود اولیه بزنید و آن‌ها را بررسی کنید. سپس شکل نهایی را انتخاب کنید و با صبر و حوصله به مرحله اجرا ببرید.

8. توجه به ایمنی نیز مهم است. دکور برنامه نباید به گونه ای باشد که ایمنی مخاطبان، مهمانان یا عوامل برنامه را به خطر بیندازد. لذا از هرکاری که موجب است باعث خطر آفرینی شود اجتناب کنید.

این مطلب به مرور تکمیل خواهد شد...

 

 

 

نظرات  (۲)

سلام 
این وبت هم خوبه ولی من وب قبلیت رو بیشتر دوست داشتم 
زنده باشید 
پاسخ:
به هرحال سپاس :)
ولی کاش میگفتید کدوم وب قبلی رو میگید!
فقط وب سروش رهایی تون رو من تا حدودی دنبال میکردم ، همون باعث شد این وب تون رو هم پیدا کنم 
قالب و فضای این یکی خیلی از اون بهتره ولی مطلب های قبلی خوب تر بود 
پاسخ:
خوب البته کلا اهدافشون با هم متفاوته
ولی از این که مخاطب من هستید و دنبال میکنید سپاسگزارم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی